Verhalend ontwerpen

Vogelliefhebber Floris is naar de grote stad verhuist, in de klas van Hanneke Venema.

Verhalend ontwerpen: hoge betrokkenheid van kinderen leidt tot diepgang van leren

Verhalend ontwerpen is sinds jaar en dag een tophit van het Bureau voor Educatief Ontwerpen. Verhalend ontwerpen is een intrigerend onderdeel van het - meer omvattende - educatief ontwerpen. Het begon ooit met een onderzoek naar het verborgen vakmanschap van Steve Bell, een van de Schotse uitvinders van de 'storyline approach to education' en is uitgegroeid tot een enorme Nederlandse kennisbasis over verhalend ontwerpen.

In de video hierboven zie je Hanneke Venema met kinderen aan het werk, ongeveer halverwege het verhalend ontwerp Floris. Floris is een vogelliefhebber. Hij woont op een van de eilanden. De kinderen hebben de hoofdpersoon en zijn omgeving (ook z'n kamer) gemaakt. Ook hebben de kinderen al een eerste vogelstudie achter de rug. In het verhaal verhuist Floris naar een grote stad; z'n moeder heeft daar een nieuwe baan gekregen. Voor Floris heeft de verhuizing veel gevolgen (het ontwerp gaat ook over vriendschap). In de video gaat het over de vogels in de grote stad.

De video leent zich voor zorgvuldige analyse van de interactie van leraar en kinderen: de video laat typerend educatief repertoire zien.