Leeromgevingen voor jonge kinderen

alt text
alt text

Een doorlopend programma voor het bevorderen van goed onderwijs voor jonge kinderen

In de loop van jaren is een aantal modulen over kleuteronderwijs gemaakt en uitgeprobeerd of uitgevoerd. Ook zijn verschillende verhalende ontwerpen voor onderwijs aan jonge kinderen gemaakt, en werd een kleine studie uitgevoerd voor het opzetten van een scholingstraject voor vroege en voorschoolse educatie. Maar het bekendst is het computerprogramma ‘Het Kleuterhuis – Educatief Ontwerpen voor kleuters’. Het Kleuterhuis is gebaseerd op enkele jaren van onderzoek naar het vakmanschap van Aly Liefhebber, indertijd kleuterleidster te Enkhuizen. Het computerprogramma stelt a.s. leraren in staat in de leer te gaan bij Aly Liefhebber.

De zandsjoelbak mag je een uitvinding noemen, een educatieve vondst. Met de zandsjoelbak gaan spelen en leren hand in hand.
Kleuters hebben er spontaan plezier mee.
jij ook, als je hen bezig ziet.
Maar je ziet ook nog iets anders gebeuren, dat evenzeer van waarde is.
Je neemt een oude sjoelbak.
Op de voorkant timmer je een plankje.
De sjoelbak is nu een bak, je zou er iets in kunnen doen.
En dat doe je ook.
Je vult de sjoelbak met zand.
Fijn, wit zand, bijvoorbeeld, dat ook wel in vogelkooien wordt gebruikt.
Dan…
… zet je de zandsjoelbak in de klas. Of in de gang.
Maar je geeft er geen les, instructie of uitleg bij.
Je zult zien dat de kleuters in het zand gaan tekenen en schrijven.
Met hun vinger(s).
Lijnen tekenen, letters proberen, hun eigen naam misschien…
En is een kleuter klaar, dan hoeft er alleen maar even aan de bak te worden geschud.

Commentaar van de uitvinder van de zandsjoelbak Aly Liefhebber:
“Die zandsjoelbak neemt wel veel plaats in. Zou het niet verstandiger zijn om een wat kleinere uitvoering te maken?”


 
Status